torsdag 28 maj 2009

Lingon i byxan..

Känner att jag inte riktigt är mig själv just nu.. men de har ju sina naturliga oraker sisådär en gång i månaden.. Säkert fler än jag som känner så vid speciella perioder. Hmm.. Jag låter de gå ut över mina arbetskamrater, barn och man... och allt annat levande som kommer i min väg.. Men jag känner att de håller på att gå över.

Igår var de värst. Vi hade friluftsdag igår på jobbet. Jag stressade mest hela tiden. Fixade med de ena än de andra.. Pustade ut när jag var på väg hem och började känna ett inre lugn.. Men de var kortvarigt för när jag hämtat barnen på dagis.. så började nästa period. tjat..tjat..tjat..gnäll..gnäll och ännu mera gnäll.. Fick räkna till 10, tusen gånger för att inte drabbas av kortslutning i hjärnkontoret..

Så när jag äntligen fått barnen i säng, så sa jag till Josefine -Idag har de varit jobbigt att vara mamma.. jag känner att jag inte orkar vara mamma nu. Josefine som var på väg att hämta sin docka hon hade glömt nere i köket stannade upp... och frågade -Mamma?.. Om du inte vill vara min mamma, va gör du då?
Oj.. shit! Hade inte räknat med någon motkommentar där.. Och kände dåligt samvete för att jag befriat mina inre tankar inför min snart 5åriga dotter.. Kände mig urusel som mamma.
Men jag tänkte en sekund och sa -Jo då sätter jag mig i soffan och tittar på tv. Kommer aldrig mer att städa, laga mat eller tvätta!
Josefine säger - Jag vill att du ska vara min mamma...
Jag svarar henne att jag är ju för alltid hennes mamma..

Fy skämmes på mig att jag sa sådär.. Aldrig mer..

Men idag är jag aningens gladare och piggare. Imorgon är jag ledig med barnen. De har planeringsdag. Jag tänkte att vi skulle hitta på någe kul tillsammans. De är väl mitt dåliga samvete som knackar på...

Ha en bra torsdag*

3 kommentarer:

KusinMaria sa...

Du är inte ensam att ha vräkt ur dig dumma grejor, jag har sagt mycket dumt...Men man kan alltid bli bättre på det där. Jag övar mig på att berätta för barnen att när jag sagt nåt dumt, berätta varför, att det inte beror på dem och att man ibland kan känna sig så där himla trött och ledsen. Barn mår inte dåligt av att vi visar att vi också är människor. De mår bra av att lära sig att tala om sina känslor, de är ju så kloka våra älskade ungar, kram Maria

Mamma C sa...

Ja iblan hoppar det ut groodor i munnen. Men tror inte lillfisen tog det så himla allvarligt. Ha en bra ledig dag.
Kram Mamma C

Sabina sa...

Men gumsiguman, så klart alla har sagt saker man ångrar till kidsen, flera gånger. OCH ibland så orkar man inte vara mammammmammammamammamamma hela tiden det bara är så.
Jag vet att du är en underbar mamma, som ger dina barn massor av kärlek å det är precis som det ska vara, men även du får bli less, sååå bort med det dåliga samvetet, shit happends som man säger.
Kraaaaaaaaaaaaaaaam